Українська Греко-Католицька Церква |
|||||||||||||||||||||
Катихизм
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
ПРИЛЮДНИЙ ВИСТУП IСУСА ХРИСТА В околицях рiки Йордану жив святий Iван Хреститель, син Захарiї i Єлисавети. Вiн ще перед своїм народженням був вибраний Богом на Христового Предтечу, що мав приготовити людей на прихiд Спасителя. Iван Хреститель вiв життя пустельника i проповiдував: «Покайтеся, бо наблизилося небесне царство. Сокира вже при коренi дерев: кожне дерево, що не приносить доброго плоду, зрубають i в вогонь кинуть». До нього приходило багато людей, визнавали свої грiхи, а Iван хрестив їх у рiцi Йорданi. I говорив до людей: «Я хрещу вас водою на покаяння, а Той, хто йде за мною, вiд мене сильнiший, i я негiдний носити Йому взуття. Вiн вас хреститиме Духом Святим i вогнем» (Матей 3, 1-12 i Лука 3, 7-17). По хрещеннi пiшов Iсус Христос у пустиню, де перебув сорок днiв i сорок ночей в постi i на молитвi. Тодi диявол три рази спокушав Його, обiцюючи Йому марну славу i всi багатства землi. Iсус Христос вiдкинув усi спокуси, а за третiм разом сказав до диявола: «Геть сатано! Написано бо: Господевi, Боговi твоєму, поклонишся i Йому єдиному будеш служити». Тодi диявол вiдступив вiд Христа, а прийшли Ангели i служили Йому (Матей 4, 1-11). Вибiр АпостолiвПо сорокаденному постi розпочав Iсус Христос учительську працю. Ходив по Святiй Землi вiд села до села, вiд мiста до мiста, проповiдував Євангелiю, чинив людям багато добра i творив чуда. З-помiж своїх учнiв вибрав дванадцятьох Апостолiв, якi завжди з Ним ходили i були свiдками Його дiл i слiв. Iмена Апостолiв такi: 1. Симон, котрого Христос вiдтак назвав Петро, 2. Андрей Первозванний, 3. Якiв старший, 4. Iван Євангелист, 5. Филипп, 6. Натанаїл Вартоломей, 7. Матей Євангелист, 8. Тома, 9. Якiв молодший, 10. Симон Зилот, 11. Юда Тадей, i 12. Юда Iскарiот, що опiсля зрадив Iсуса Христа. На його мiсце вибрано Матiя (Матей 10, 1-4). Коли Iсус Христос став навчати людей? Iсус Христос став навчати людей, коли мав тридцять рокiв. Що попередило прилюдну науку Iсуса Христа? Прилюдну науку Iсуса Христа попередили такi подiї: Що незвичайне сталося при хрещеннi Iсуса Христа? При хрещеннi Iсуса Христа перший раз об'явилася людям Пресвята Тройця: Бог Отець промовляв з неба, Бог Син хрестився в Йорданi, а Бог Дух Святий явився у виглядi голуба i сходив на Iсуса. Хто є Пресвята Тройця? Пресвята Тройця – це один Бог у трьох Божих Особах: Бог Отець, Бог Син i Бог Дух Святий. Чи три Божi Особи рiзняться мiж собою? Три Божi Особи рiзняться мiж собою, але рiвночасно вони, одна однiй, є зовсiм рiвнi, бо всi вони є тим самим Богом та мають одну i ту саму Божу природу. Чи можемо зрозумiти людським розумом, як три Божi Особи, що дiйсно рiзняться мiж собою, є одним i тим самим Богом? Ми цього не можемо вповнi зрозумiти, як три Божi Особи, що хоч рiзняться дiйсно мiж собою, є одним i тим самим Богом, – бо це є надприродне таїнство вiри. Що це є надприродне таїнство вiри? Надприродне таїнство вiри – це правда, якої не можемо вповнi зрозумiти, але в неї вiримо, бо її об'явив нам Господь Бог. Як почитаємо Пресвяту Тройцю? Пресвяту Тройцю почитаємо так, що робимо на собi знак святого хреста i при цьому побожно висказуємо: «Слава Отцевi i Синовi i Cвятому Духовi, i нинi i завжди i на вiки вiчнi. Амiнь». Молимося до Пресвятої Тройцi особливою молитвою: «Пресвята Тройце…» та зберiгаємо в своїй душi несплямлений грiхом образ Пресвятої Тройцi, а при цьому стараємося жити дiйсно по-християнськи та вистерiгаємося грiхiв. Що спокушує нас до грiха? До грiха спокушує нас головно злий дух, лихi люди i нашi злi природнi нахили. Що треба робити, щоб перемогти спокуси? Щоб перемогти спокуси – треба їх вистерiгатися i молитися. Хто остерiгає нас перед грiхом? Перед грiхом остерiгають нас: Ангел-Хоронитель, добрi люди i наша совiсть. Що це є чужi грiхи? Чужими грiхами називаємо такi грiхи, якими ще й iнших людей приводимо до грiха. Скiльки є чужих грiхiв? Чужих грiхiв є дев'ять. Яке свято установлене на згадку про хрещення Iсуса Христа? На згадку про хрещення Iсуса Христа є установлене свято «Богоявлення Господнє» або, як його звичайно у нас називають: «Йорданськi свята» чи «Водохреща». * * * Пам'ятку хрещення Iсуса Христа святкуємо в нашому обрядi дуже торжественно дня 19 (6-го) сiчня. Це свято називаємо Богоявлення, бо тодi об'явилася людям Пресвята Тройця. В день, перед святом Богоявлення, обов'язує пiст i спiльна вечеря, з подiбними звичаями та обрядами, як i перед Христовим Рiздвом. По вечерi спiвають пiснi, що називають щедрiвками, а вiд них i цiлий той вечiр називаємо Щедрий Вечiр. ЧУДА IСУСА ХРИСТА Небавом по виборi Апостолiв, запрошено Iсуса Христа i Його Матiр та Апостолiв на весiлля до Кани в Галилеї. В часi весiлля сказала Пречиста Дiва до Iсуса, що гостям не стало вина. Христос наказав весiльним слугам наповнити кам'янi збанки водою, а коли слуги це виконали, тодi промовив до них: «Зачерпнiть тепер та й несiть до старости весiльного». Одного разу плив Iсус Христос зi Своїми учнями на другий берiг Галилейського моря i, стомлений, заснув у човнi. Тодi знялася велика буря i хвилi почали заливати човен. Iншим разом навчав Христос у пустинi коло п'яти тисяч людей. Пiд вечiр сказали учнi до Iсуса: «Вiдпусти людей, хай iдуть по хуторах та селах, що навколо, i знайдуть собi притулок та поживу, бо ми тут в пустому мiсцi». А Христос на те вiдповiв: «Дайте ви їм їсти». Апостоли сказали, що мають тiльки п'ять хлiбiв i двi риби. А це замало на стiльки народу. Тодi звелiв Iсус Христос народовi сiсти гуртами на траву, взяв хлiби i риби, поблагословив їх, переломив i давав Апостолам, а вони роздавали людям. Всi наситилися, i ще лишилося дванадцять кошикiв окрушин. I говорили люди, що це справдi великий пророк прийшов на свiт (Лука 9, 12-17). Чи Iсус Христос тiльки навчав людей? Iсус Христос навчав людей i також творив чуда. Що це таке чудо? Чудо – це надприродне дiло, що його може вчинити тiльки Божа всемогутнiсть. А чи людина може зробити чудо? Людина також часом може зробити чудо, але не своїми власними силами, а лише за допомогою Божої всемогутности. В якiй цiлi творив Iсус Христос чуда? Iсус Христос творив чуда, щоб доказати людям правдивiсть Своєї науки й Свого Божества, та щоб людям робити добро. Чого навчає нас присутнiсть Iсуса Христа на весiллi в Канi? Присутнiсть Iсуса Христа на весiллi в Канi учить нас, що подружжя – це свята рiч, що це – Божа установа. Що це таке Тайна Подружжя? Тайна Подружжя – це велика Тайна, в якiй християнськi подруги, чоловiк i жiнка, лучаться нерозривно i дiстають Божу ласку, щоб спiльно жити аж до смерти i вiрно виповняти свої обов'язки родичiв. Який найважнiший обов'язок родичiв? Найважнiший обов'язок родичiв – це християнське виховання дiтей. Як довго триває християнське подружжя? Християнське подружжя триває аж до смерти одного з подругiв, бо воно є нерозривне. Чому зв'язок Тайни Подружжя триває до смерти чоловiка або жiнки? Зв'язок Тайни Подружжя триває до смерти чоловiка або жiнки, бо Христос Господь виразно сказав: « Що, отже, Бог злучив, людина нехай не розлучає» (Матей 19, 6). Чому християнське вiнчання чоловiка й жiнки є святою Тайною? Християнське вiнчання чоловiка й жiнки є Тайною, бо Христос пiднiс християнське подружжя до гiдности святої Тайни. Чому тiльки Церква має право давати розпорядження щодо вiнчання хрещених осiб? Тiльки Церква може розпоряджати щодо вiнчання хрещених осiб, бо лише Церква має право до святих Тайн, установлених Христом для спасiння людей, а християнське подружжя є святою Тайною. Яке право має держава до справ подружжя мiж хрещеними особами? В справах подружжя мiж хрещеними особами, держава має право видавати розпорядження лише щодо наслiдкiв заключенного подружжя в суспiльно-громадському життi. Що потрiбне, щоб гiдно прийняти святу Тайну Подружжя? Щоб гiдно прийняти святу Тайну Подружжя, треба бути в станi освячуючої ласки, знати обов'язки подружнього життя й пiдкоритися подружнiм законам Церкви. Як дiє свята Тайна Подружжя? Свята Тайна Подружжя побiльшує освячуючу ласку, дає особливiшу Божу помiч для чоловiка й жiнки любитися взаємно та бути вибачливими одне одному для їхнiх життєвих хиб i недосконалостей. Що християни повиннi робити, щоб належно приготуватися до чесного i щасливого подружжя? Щоб приготуватися до чесного й щасливого подружжя, християни повиннi: молитися, щоб Господь Бог допомiг їм зробити добрий вибiр; шукати поради у своїх батькiв i сповiдника; вправлятися в християнських чеснотах, особливо в чистотi; часто приступати до святих Тайн: Покаяння i Пресвятої Євхаристiї. Коли християни повиннi приймати святу Тайну Подружжя? Для християн найкраще є приймати святу Тайну Подружжя пiсля Божественної Лiтургiї, вiдправленої у їхньому намiреннi, на якiй приступлять до святого Причастя, бо тодi можуть одержати особливi Божi ласки й благословення на дорогу свого подружнього життя. Якi подружжя не дозволяє Католицька Церква? Католицька Церква не дозволяє подружжя з близькими кревними i свояками. Подружжя з некатоликами називаються мiшаними подружжями. Чому Католицька Церква не дораджує мiшанi подружжя? Католицька Церква не дораджує мiшанi подружжя тому, що вони можуть спричинити незгоду в родинi, а iнодi є небезпекою для утрати католицької вiри в одного з подругiв та занедбання релiгiйного виховання дiтей. Чи Церква дозволяє часом мiшанi подружжя, або на подружжя з близькими свояками? Церква дозволяє часом на мiшанi подружжя, а також на подружжя з близькими свояками, але лише з дуже важних причин. Такий дозвiл називається диспенза. * * * Взором християнської родини є свята Родина: Святий Йосиф, Пресвята Дiва Марiя i Боже Дитятко – Iсус. Для вас, дорога молоде, взором у тiй Родинi є Божий Син. IСУС ХРИСТОС НАВЧАЄ ЯК ГОСПОДЬ БОГ ЛЮБИТЬ ЛЮДЕЙ Навчаючи людей, Христос Господь сказав, що в небi велика радiсть, коли грiшнi люди каються i навертаються до Бога. Чого вчить нас притча про блудного сина? Притча про блудного сина вчить нас про те, як Господь Бог милосердиться над грiшником i як радо прощає йому, коли вiн кається. У котрiй тайнi прощає нам Господь Бог грiхи, вчиненi нами по хрещеннi? Грiхи, вчиненi по хрещеннi, прощає нам Господь Бог у Тайнi Покаяння або Сповiдi. Що це є свята Тайна Покаяння або Тайна Сповiдi? Свята Тайна Покаяння або Тайна Сповiдi – це Тайна, в якiй священник в iменi Бога вiдпускає грiшниковi грiхи, коли вiн щиро кається i з них сповiдається. Коли установив Iсус Христос святу Тайну Покаяння або Тайну Сповiдi? Святу Тайну Покаяння або Тайну Сповiдi установив Iсус Христос по Своїм воскресеннi, коли сказав до Апостолiв: «Приймiть Духа Святого! Кому вiдпустите грiхи – вiдпустяться їм, кому ж затримаєте – затримаються» (Iван 20, 22-23). Що маємо робити при святiй Тайнi Покаяння? При святiй Тайнi Покаяння маємо: Як робимо iспит совiсти? Iспит совiсти робимо так: Що є найважнiше у святiй Тайнi Покаяння? Найважнiше у святiй Тайнi Покаяння є розбудити в собi щирий жаль за грiхи i рiшуче постановити поправитися. Що значить жалувати за грiхи? Жалувати за грiхи – значить вiдчувати бiль душi, тому що ми згрiшили, i бридитися тими грiхами. Який може бути жаль за грiхи? Жаль за грiхи може бути природний i надприродний.
Природний жаль є тодi, коли жалуємо, що ми через грiхи потерпiли якусь шкоду на добрiй славi, на здоров'ю або на майнi. Такий жаль не вистачає до вiдпущення грiхiв. Який може бути надприродний жаль за грiхи? Надприродний жаль за грiхи може бути звершений (досконалий) i незвершений (недосконалий). Як сповiдаємося? 1. Клякаємо при сповiдальницi або стаємо при аналої, i хрестимося. Як Христос освячує нас у святiй Тайнi Покаяння? У святiй Тайнi Покаяння Iсус Христос прощає нам грiхи, дає нам наново освячуючу ласку, якщо ми її втратили, або збiльшує її, даючи нам вiдпорнiсть перед грiхами та душевне заспокоєння i радiсть. Чи маємо обов'язок сповiдатися? Хто втратив Божу ласку через тяжкий грiх, повинен конечно висповiдатися. Але свята Церква поручає часту сповiдь навiть з легких грiхiв, та накладає конечний обов'язок приступати до святої Тайни Сповiдi у великодньому часi. Чому треба визнавати грiхи перед священником? Треба визнавати грiхи перед священником, бо Христос наказав Апостолам i їхнiм наслiдникам у священствi, що кому вони вiдпустять грiхи, тим вiдпустяться, а кому затримають – будуть затриманi. Чому у повищих Христових словах мiститься теж доручення визнавати грiхи перед священником? Тi Христовi слова наказують нам визнавати грiхи священниковi, бо священник сам вiд себе не може знати наших грiхiв, якi має вiдпустити чи задержати. Чи треба сповiдатися з усiх грiхiв? Конечно треба сповiдатися з усiх тяжких, або смертних, грiхiв, але порадним є визнавати при святiй сповiдi i легкi грiхи, бодай важнiшi. Чи добра та свята Сповiдь, коли хтось свiдомо затаїть якийсь тяжкий грiх? Така сповiдь, у якiй свiдомо затаюється тяжкий грiх, є новим тяжким грiхом, бо сповiдаємося Боговi, який усе знає, отже знає i про те, що грiх навмисно та свiдомо затаєно. Не оправдує тут якесь упередження чи встид перед священником, бо священник у справах Сповiдi є зобов'язаний до найстрогiшої таємницi. Чи добра така свята Сповiдь, коли хтось забув сказати якийсь тяжкий грiх? Коли хтось забув сказати якийсь тяжкий грiх, то Сповiдь добра i можна причащатися. Однак з того грiха треба висповiдатися на наступнiй Сповiдi. Чи треба сповiдатися перед кожним святим Причастям? Сповiдь перед святим Причастям є конечна лише тодi, коли хтось має тяжкий, або смертний, грiх. За легкi грiхи вистачить розбудити в собi щирий жаль. Святе Причастя змиває з душi всi легкi грiхи. Якi користi приносить нам свята Тайна Покаяння? Свята Тайна Покаяння привертає освячуючу ласку, вiдпускає грiхи i вiчнi кари за грiхи та частину дочасних кар; дає помiч, щоб вистерiгатися грiха на майбутнє; привертає заслуги добрих дiл, втраченi через тяжкi грiхи. Чи людина у тяжкому грiсi може вiдзискати освячуючу ласку поза святою Тайною Покаяння? Людина у тяжкому грiсi може вiдзискати освячуючу ласку поза святою Тайною Покаяння через акт досконалого жалю, злучений зi щирою постановою висповiдатися. Чи можна прийняти святе Причастя, коли хтось допустився тяжкого грiха, а вiдтак розбудив у собi акт досконалого жалю? Нi, в такому випадку приймати святого Причастя не можна. Треба конче наперед висповiдатися з поповненого грiха, поки прийметься святе Причастя. Що мусимо зробити по святiй Сповiдi? По святiй Сповiдi мусимо виконати обов'язок наложеної покути. Чи треба сповняти також i добровiльнi дiла покути? Так, треба сповняти й добровiльнi дiла покути, бо покута – це надолуження Боговi за грiхи. Хто згрiшив, має обов'язок спокутувати свої грiхи, щоб уникнути строгої кари по смертi. Яка покута є для всiх найдоступнiша? Найдоступнiша, а заразом i найбiльш хосенна покута – це ревне виконування обов'язкiв свого звання. Якi покути накладає на нас Христова Церква? Христова Церква поручає нам пости у приписанi часи року, а в кожну п'ятницю здержнiсть вiд м'яса, на спомин смерти Iсуса Христа. Якi особистi покути найуспiшнiшi? Одною з найуспiшнiших покут – це радо приймати вiд Бога усi життєвi прикростi як покуту за власнi грiхи i за грiхи ближнiх, а зокрема за навернення грiшникiв. Пояснення святої Тайни Покаяння на основi притчi про блудного сина 1. Iспит совiсти. Блудний син зрозумiв у нуждi, що зле вчинив, коли покинув дiм свого батька. Вiн пiзнав, що згрiшив. I ми, коли грiшимо, стаємо нещасними, як блудний син. Роздумуємо тодi, як зле ми вчинили, що покинули нашого Небесного Отця. 2. Жаль за грiхи. Блудний син каявся, що згрiшив, йому стало жаль, що покинув свого батька. I ми мусимо жалувати за свої грiхи, що ми ними зневажили Господа Бога. А це значить – розбудити в собi жаль за грiхи. 3. Постанова поправи. Блудний син постановив вернутися додому, до свого батька i поправитися. I ми мусимо постановити рiшуче поправитися, i бiльше не грiшити. Це називається постанова поправи. 4. Сповiдь. Блудний син вернувся додому i визнав перед батьком, що вiн згрiшив. I ми мусимо визнати свої грiхи перед духовним отцем, як Божим заступником, щоб нас розрiшив вiд тих грiхiв. Це називається сповiдь. Не бiймося, анi не стидаймося виявити щиро всi нашi грiхи, бо священник зв'язаний тайною сповiдi i не може нiколи нiкому виявити наших грiхiв, хоч би навiть пiд загрозою смерти. 5. Покута. Блудний син бажав, щоб батько прийняв його до свого дому, хоч би за наймита. Вiн був готовий вiдбути кожну кару, яку йому призначить батько, щоб тiльки йому надолужити. I ми маємо бути готовi виконати те все, що нам священник наложить, щоб таким чином надолужити Боговi за грiхи. Це називається надолуження, або покута. Вияв жалю: «Боже мiй! Дуже жалую, що я образив Тебе найсвятiшого, а мого найлiпшого Отця i Добродiя. Я стався невдячним Iсусовi, що терпiв i вмер за мене на хрестi. Кличу до Тебе як митар: Боже, милостивий будь менi грiшному (грiшнiй). Через мої грiхи втратив я небо i заслужив на кару в пеклi. Негiдний я називатися Твоїм сином, але, наймилосерднiший Боже, змилуйся надо мною. Постановляю поправитися, стерегтися грiха i всякої нагоди до грiха. Пречиста Дiво Марiє, молися за мене». Молитва покаяння: «Ослаби, прости, вiдпусти, Боже, прогрiшення нашi, вольнi й невольнi, що в словi i в дiлi, свiдомi й не свiдомi, що в думцi i в помислi, що вдень i вночi; все нам прости, бо Ти благий i чоловiколюбець». IСУС ХРИСТОС НАВЧАЄ, ЯК МИ ПОВИННI ЛЮБИТИ НАШИХ БЛИЖНIХ Одного разу Ісус Христос переходив з Апостолами через Самарію. Змучений дорогою, сів при криниці за містом, а Апостоли пішли до міста купити харчів. Прийшла жінка самарянка набрати води. Ісус попросив її: «Дай мені напитися». Самарянка здивувалася: «Ти жидовин, а просиш напитися в мене, жінки самарянки?» Бо жиди не приставали зі самарянами, тому що самаряни мали дещо інакшу віру. Тоді Ісус пояснив тій жінці правдиву віру, виявив їй, що Він є Спасителем, тобто очікуваним Месією, якого теж і самаряни очікували, а на доказ, що правду говорить, відкрив їй її гріхи. Жінка навернулась і повірила в Ісуса Христа, а потім розповіла про нього всім у місті. Христос Господь сказав до своїх Апостолів: «По тім пізнають люди, що ви є моїми учнями, коли будете любити один одного». Щоб приступно пояснити, як ми повинні любити ближнього, оповів Ісус Христос притчу про милосердного самарянина. Хто є нашим ближнім? Нашим ближнім є кожна людина, не лише приятель, але і ворог. Як маємо любити наших ближніх? Наших ближніх маємо любити, як себе самих. Чому маємо любити наших ближніх, як себе самих? Ближніх маємо любити як себе самих, бо: Яка повинна бути любов ближнього? Любов ближнього повинна бути щира, діяльна і загальна. Коли любов ближнього є щира? Наша любов ближнього є щира, коли бажаємо ближньому добра, як самим собі. Коли любов ближнього є діяльна? Наша любов ближнього є діяльна, коли ділом помагаємо ближньому, скільки можемо. Коли любов ближнього є загальна? Наша любов ближнього є загальна, коли любимо кожну людину, чи вона нам приятель чи неприятель. Чим виявляємо любов ближнього? Любов ближнього виявляємо тим, що творимо діла милосердя для його душі і тіла. * * * Вже тепер у молодому віці, навіть ще й на шкільній лавці, часто задавайте собі питання: Чи любимо ближніх? Зачніть від своїх товаришів. Чи не робите їм прикрости, чи не насміхаєтеся з них, чи не докучаєте їм, чи не обманюєте їх? Пам’ятайте слова Ісуса Христа: «Чого не хочеш, щоб інший тобі робив, і ти йому того не роби». Та ще й оттакі дуже важні слова: «Істинно кажу вам: усе, що ви зробили одному з Моїх братів найменших – ви Мені зробили».
|
|||||||||||||||||||||
| Головна | Наші парафії | Наші новини | Наші блаженні | Катихизм| Молитовник | Духовні науки | Гостьова | Пишіть нам | | |||||||||||||||||||||